Mészárlás a 9 -es szektorban

 2009.11.12. 22:37

Már rég óta vártam ezt a filmet. Mikor elolvastam, hogy miről fog szólni, egyből felkeltette az érdeklődésemet. District 9. Alienek, mint elnyomottak a Földön! Nem hiszem, hogy eddig bárki is mert volna ilyen oldalról megközelíteni egy Alienes filmet...

Amikor megérkezett a hivatalos trailer nem kellett csalódnom. Nagyon érdekesnek tűnt az alapsztori, ráadásul a fogadtatás is igen pozitív volt (8.4 az imdb -n). Így magasra tettem a mércét. Gondoltam akár filmklubos is lehet.

Végül sikerült időt szakítanom rá, és elkezdtem nézni. Az eleje olyan volt, mint amit vártam. Tetszett a dokumentarista jellege is a filmnek, jól felvezették az eseményeket, és megkapjuk elejtett képkockákban, burkoltan a(z egyik) lényegi részt is, az apartheid témáját.

Aztán ahogy telik, múlik az idő várom, hogy mikor kapok több "szellemit", de nem akar jönni olyan jelenet, ami igazán elgondolkodtatásra késztetne.

A film második felére aztán meg átváltunk akciósdiba, s jöhet a piff-puff. Először még csak egy-két ember robban szét az űrlények fegyvere által, majd egyre több és több, végül már igazi mészárlást csap az addig inkább ügyetlenkedéseiről megismert Wikus van de Merwe...

A végét meg ráadásul úgy el Hollywoodosította Neill Blomkamp, hogy csak úgy csöpögött (még jó, hogy [SPOILER] nem azzal végződik a film, hogy visszaváltozik Wikus 3 év múlva, és újra együtt van a feleségével, és mindenki nagyon boldog...[SPOILER VÉGE]). Szerencsére azért annyira mégsem folyik el, de kár volt érte.

Hmm... Nem ezt vártam. Nem mondom, látványos volt, ráadásul a kamerázási stílusa is ügyesen kitalált (eleje, vége dokumentarista, közepén meg átvált egy film a filmben nézetre, de alig észrevehetően), ám abból nagyon kevés jut, amire igazán számítottam.

Egy pár sablonjelenetet kapunk (pl. amikor Wikus véletlenül meghallja, hogy az űrlény azt mondja a fiának: "Nem haza megyünk hanem ide" és mutatja a brosúrát ami az új körzetüket ábrázolja, erre persze Wikus megsajnálja őket, és megjön az önérzete: "Az sokkal rosszabb mint ez itt, átverés az egész..."), de ez kevés. Sablon tanulságból is van egy pár (pl. ne ítélj meg egy egyedet pusztán a rassz hovatartozása miatt), ez sem elégíti ki az igényemet.
Mondjuk van egy két tetszetős utalás, például egy elég merész húzással a burkolt és a nyílt mondanivalót összemossa Neill Blomkamp a Nigériai gengszterekkel, akik nem sokban különböznek sem viselkedésben sem kultúrában a "rákoktól". Ez szerintem remek megoldás volt.

Sajnos az akciófilmek zenei stílusa nem nagyon jön be nálam, ráadásul a District 9 -ben nem is domináns annyira a zene, talán csak a végefelé (nekem a Black Hawk Down -t juttatta eszembe) így erre nem adok sokat: 5/10. Csak a film alatt hallgatható, mondjuk nem is vártam többet tőle.

Azért annyira nem akartam lehúzni a filmet, sok jó utalás van benne, amin el lehet gondolkodni (pl. amikor kiírt az MNU egy "fészekaljnyi" űrlényt, érdekes párbeszédek zajlanak vagy az űrlények technikai felszereltségéből következtethető intelligenciai és lehetőségbeli feltűnő különbség a viselkedésükkel és életszínvonalukkal), és a színészi játék is elég jó. Wikus alakító Sharlto Copley egyenesen zseniális. Ja, és nekem nagyon tetszett az űrlények beszéde is, bár mintha már hallottam volna máshol is ugyan ezt a "nyelvjárást", de itt szinte perfekt.

Kár azért a második félidőért, több volt ebben a filmben... Így filmklubos nem lesz, s tőlem csak 6/10 -et kap, de, ha nem támasztottam volna ilyen nagy elvárást a filmmel kapcsolatban, lehet jobbat adtam volna.

Címkék: kritika film district 9 neill blomkamp

A bejegyzés trackback címe:

https://zogmund.blog.hu/api/trackback/id/tr801521404

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása