Nagyon rég voltam már moziban. Legutóbb a Luther -t néztük meg Mónival kb 4 évvel ezelőtt. Most azonban Chris Nolan legújabb filmje (na és persze a már rég óta várt édeskettes Mónival) jó alkalom volt arra, hogy ismét beüljek a nagy vászon elé.
Nolan régóta kedvencem, így az Inception (Eredet brrrr..) körüli hype -nak nem volt nehéz engem is magával ragadnia (már szinte a kezdetektől fogva várom a filmet, pl a port.hu -n is én indítottam az Eredet topicot :)).
Nolan eddigi filmjeit is nagyon szerettem, de a The Dark Knight -al olyat alkotott, ami még a Mementót is lekörözi, legalábbis nálam.

Inception, Eredet

Azt persze nem tudtam megállni, hogy nulla előismerettel üljek be a filmre, ráadásul a számomra igencsak mérvadó imdb -n is brutálisan jól nyitott a film, rengetegen dicsérték, - bár voltak vészjósló hangok - így nagy volt az elvárás, ezért féltem is egy kicsit, hogy majd nem tudja átugorni a túl magasra tett lécet.
Kicsit hasonló volt, mint amikor nagy hévvel kimentem 2000 -ben a Magyarország - Olaszország VB selejtező meccsre, hogy itt mekkora lesz a hangulat, meg biztos nyerünk, és jó élménnyel jövök haza, de amikor Inzaghi berúgta az első gólt eszembe jutott, hogy: "Hé ezek az Olaszok! Mi van ha kitömnek, vagy csak simán lehozzák a meccset, akkor aztán oda a szórakozás...."
Szerencsére akkor 2:2 -lett a meccs vége, és megvolt a jó élmény... ...mint ahogy végül most is, bár keveredett egy kis csalódás is a nagy élvezkedés közé.

Kezdésként meg kellett küzdeni a szinkronnal - ha tehetem eredeti hanggal nézem a filmeket - de kb 30-45 perc elég volt ehhez. A látvány, a hangulat azonban egyből "behúzott".
Mondtam, szeretem Nolant és a stílusát is, s ez a film is tipikus Nolanos, szóval nem volt gond.
Körülbelül a film háromnegyedénél azonban egy kis hiányérzet is vegyült a nagy "élvezkedésbe". Akkor még nem tudtam pontosan mi is hiányzik (gondoltam talán a sok monológ teszi, hisz ha már moziba megyek látványt várok), de később rájöttem mi hiányzik, majd még részletezem.

Inception karakterekTetszettek a karakterek, bár egyik barátom szerint, nincsenek olyan jól kidolgozva mint a Dark Knight -ban, de ez sok mindennel magyarázható:
1.: A TDK -nál már volt egy előtörténet a Batman Begins, amit Nolan gyakorlatilag arra használt fel, hogy felvezesse a TDK -t.
2.: A megannyi Batman film kapcsán már van előzménye a karaktereknek, hogy a képregényt már meg se említsem.
Ahhoz képest, hogy egy sci-fi akciófilmmel állunk szemben (sokan az új Mátrixot látják benne), meglepően kevés a baki - Chris mindig is precíz volt - a történetvezetésben, logikában meg szinte semmi!

Külön tetszett, hogy gyakorlatilag nem volt "főgonosz", a jóknak "ellenfele", hanem egyszerűen csak egy nehéz feladat, amit végre kell hajtani. Az élet is nagyrészt ilyen.
Ez persze azt is magával vonta, hogy talán sokan nem tudtak úgy izgulni a jókért (ebben a filmben nem is volt talán olyan, hogy "jók"), de ez legyen az ő bajuk :-) Az biztos, hogy így nehezebb volt a nagyközönség számára is élvezhető filmet kreálni.
Az igazi ellenfél talán DiCaprio által játszott Cobb-nak saját maga volt, ő kockáztatta leginkább az akció sikeres végrehajtását.
Itt akár egy sablonos tanulságot is levonhatunk - figyelem! sablonos következményt levonó film is lehet jó, ha azt nem sablonosan mutatja be! - hogy az ember legnagyobb ellensége önmaga, mikor nem tudja elengedni azokat a dolgokat, amiket kéne, vagy nem tud megbocsátani magának, amiért kéne.

S itt érkeztünk el a film - szerintem egyetlen - hiányosságához, mégpedig, hogy nincs benne igazán semmi mondanivaló...
Bár a történeten lehet sokat agyalni (a befejező snitt zseniális :-) Ha valakit érdekel egy nagyon érdekes interpretációját a filmnek olvastam Corey -től a KT.org -on (364. hsz, sajnos ezt nem tudom külön belinkelni...)), s ezt meg is tettem különböző fórumokon, azért a magvas gondolat, ami Nolan eddigi filmjeit nagyban jellemezte, vagy legalább a komoly pofon a film végén (lásd Following) hiányzott.

IncpetionDE! A befejezésből, és úgy amblokk az egész filmből én azt szűrtem le, hogy ez csak amolyan Batman Begins, azaz egy előtörténet, és majd csak ezután jön az igazán nagy dobás mint a TDK (bár nem tudom Nolan meddig tudná fokozni...)!
Mikor vége volt a filmnek ez volt az első gondolatom: "Ok, már értem a játékszabályokat, kezdhetünk játszani!".
Hogy ez tényleg így lesz-e majd elválik, mindenesetre a 3. egyben utolsó Chris Nolan féle Batmant így is nagyon nehéz lesz kivárni :-)

A színészek szerintem egytől egyig jó alakítást nyújtanak, igaz egyik sem fog ezért Oscart kapni, de szinte hibátlan a játékuk. Külön örültem, hogy mind Marion Cotillard -nak mind Ellen Page -nek komoly szerep jutott, s nem csak az arcukat kellett adni a filmhez.

Amiatt az egy hiányosság miatt így "csak" 8/10.
A zene azonban nagyon üt! Bár a soundtrackot még nem hallgattam (nem tudom önmagában hallgatható lesz-e), de a film alá nagyon illik, megérdemli a 8/10 -et!

Címkék: kritika film élménybeszámoló christopher nolan móni inception

A bejegyzés trackback címe:

https://zogmund.blog.hu/api/trackback/id/tr342284698

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Cserfa 2010.12.27. 09:15:03

Egy szép élményről egy kiváló kritikát olvashattam:)
süti beállítások módosítása