Bűnös vagy sem - ki ítéli el?

 2010.11.16. 21:14

M - eine stadt sucht einen mörder

Már rég írtam filmklubos postot, pedig volt az utolsó óta három...

Szóval megnéztük Firtz Lang első hangosfilmjét az M -et. Ahhoz képest, hogy egy 1931 -es expresszionista filmmel van dolgunk szerintem nagyon modern, ezért mertem levetíteni a nem igazán művészfilmre "kihegyezett" közönség előtt :-)

A film nagy merészséget követ el. 1931 -ben ilyen címmel (sőt eredetileg a "The Murderers are Among Us" címet kapta), ilyen tartalommal kihozni Németországban. Nem is csoda, hogy a főszereplőnek (Peter Lorre) aki zsidó volt, és a félig zsidó rendezőnek (Fritz Lang) is menekülni kellett utána Németországból. Ráadásul ez volt az első sorozatgyilkosról szóló film is.

Sok újdonságot hozott Lang ezzel a filmvilágba, több olyan technika is van, amit ebben a filmben használtak elsőként.
[SPOILER]
Pl.: A film elején, az anyuka kiáltása ahogy bezengi a lépcsőházat, padlást, raktárat, vagy a rendőrségi illetve bűnözök tanácskozását összevágja Lang, egyik csoport a másik beszélgetését folytatja, illetve, mikor valaki olvas egy szöveget, közben a képek mutatják azt amiről olvas.
[SPOILER VÉGE]
Nekem már ezért is remekmű, de a történet felépítésére sem lehet panasz. Sokan ezt kritizálják leginkább, egyes részek túl el vannak nyújtva, túl sok jelenet van, ahol nem történik semmi, csak képeket mutatnak. Lehet. De ne feledjük, Lang épp most lép át a hangosfilmek világába, így a viszonylagos lassúságot én a némafilmek "hozományának" tudom be (mellesleg engem nem zavart :P), elismerem azonban, hogy így nehezebben nézhető így a film.
Lang nagyon ért a feszültségkeltéshez is, erre a film elején máris kapunk egy komoly ízelítőt, ami megadja a film alaphangját. Jól festi le az ingerült várost, embereket.
Ráadásul a poénokról sem feledkezett meg a rendező, több helyzetkomikum is van benne, amiért külön plusz pont.
Aláfestő zene nincs a filmben (az egyszem zene Beckert fütyülése (azt sem Lorre fütyülte, mert ő nem tudott, hanem maga Lang)), így sokkal nagyobb a feszültség. (Coenék ezt fedezték fel újra a No Country for Old Man -ben)

A színészi játék meg egyszerűen zseniális! És itt most nem csak Peter Lorre -ről van szó. M - eine stadt sucht einen mörderLohmann felügyelőtől kezdve a bűnözőkön át az utolsó koldusig mindenki remekül formálja meg karakterét.
Peter Lorre Hans Beckertjével meg elérkeztünk a film csúcspontjához. A zavart, őrült gyilkost nagyon jól játssza, hozzá a jóllakott polgár kinézete szintén passzol.
A film végi nagymonológ, nos arra nincs jobb szó: tökéletes!
Legfőképp ezért is vittem a klubra a filmet. El lehet-e ítélni egy olyan embert, akinek nem ép az elméje (legalábbis minden jel erre mutat). Az egyik oldal keményen megbüntetné, míg a hivatalos szervek pusztán kezelésre ítélik.

Nehéz döntés, főleg Beckert védekezése után, addig talán a néző is könnyen küldené kivégzésre a karaktert. A film zárómondatával újra ad azoknak akik elbizonytalanodtak egy pofont: "Ez nem hozza vissza a gyerekeinket. Továbbra is vigyáznunk kell rájuk!"

Csak azért 9/10 -es mert néhol vontatottabb talán mint kellene, illetve meg kell szokni, hogy néhol túl sok az éles hang a beszédnél (valószínűleg a még gyerekcipőben járó technika miatt)

Érdekes beszélgetés alakult ki, s válaszok is érkeztek szép számmal, többel egyet is értettem, azonban a döntést mindenki hozza meg mag :-)

Címkék: kritika film filmklub fritz lang peter lorre m eine stadt sucht einien mörder m egy város keresi a gyilkosr

A bejegyzés trackback címe:

https://zogmund.blog.hu/api/trackback/id/tr362453463

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása